Gigtforeningens frivilligstrategi

- En strategi for det frivillige engagement i Gigtforeningen

Frivilligstrategien sætter rammen for den udvikling, vi ønsker for det frivillige engagement.

Illustration af frivillige hænder

Hvad skal vi med en frivilligstrategi?

I Gigtforeningen kæmper vi for et bedre liv for mennesker med sygdomme og smerter i led ryg og muskler. Frivillige gør en stor forskel for, at vi kan nå dette mål, blandt andet ved:

• At øge opmærksomheden om gigtsagen i den brede offentlighed.
  • At sætte gigt på den politiske dagsorden.
  • At hjælpe flere mennesker med gigt til et aktivt liv blandt andet gennem tilbud og aktiviteter rundt om i landet.

I Gigtforeningen er der mange, der gør en uvurderlig frivillig indsats for gigtsagen. Og der er mange muligheder for at engagere sig som frivillig i Gigtforeningen med stor variation i forhold til opgaver og tidsforbrug.

Vi har gennem en årrække oplevet, at det frivillige engagement udvikler sig – både i Gigtforeningen og i samfundet omkring os. Der efterspørges nye måder at engagere sig frivilligt på, og der er nye typer af frivillige, der engagerer sig i mange forskellige sager på én gang. Mange engagerer sig i stigende grad kortvarigt i konkrete opgaver.

Det er vigtigt, at vi følger med den udvikling, der sker i forhold til frivilligheden. Vi er dybt taknemmelige for alle frivillige, der vil arbejde for gigtsagen. Og vi ønsker at rumme alle typer af frivillige – både dem, der allerede har bidraget med et mangeårigt engagement, og dem der brænder for en enkelt sag eller aktivitet i en periode.

Alle, der ønsker at støtte op om gigtsagen gennem et frivilligt engagement, skal have mulighed for at bidrage på en måde, der er meningsfuld for dem.

Vores vision for det frivillige engagement

Vi ønsker – i højere grad end i dag – at være en forening, som kan tiltrække og engagere mange forskellige mennesker i det frivillige arbejde for gigtsagen. Vi vil støtte, værdsætte og inddrage både eksisterende og nye frivillige på nye måder i organisationens arbejde for at skabe bedre videndeling på tværs og større tilfredshed med at være frivillig i Gigtforeningen.

Dét fokuserer vi på

Vi har udpeget fire områder, som vi kommer til at arbejde særligt med, og som vil sætte retning for det frivillige engagement – både for ansatte og frivillige.

1. Én fælles gigtsag

Vi skal være et fællesskab og en sag, som man er stolt af at være en del af. Vi ønsker, at den enkelte frivillige føler sig som en del af det store fællesskab i foreningen.

Vi vil bl.a. arbejde med at:

• Give frivillige mulighed for at mødes på tværs og dele erfaringer.
  • Fremme samarbejdet mellem alle grupper af frivillige for at styrke den fælles indsats.
  • Tilbyde løsninger, hvor erfarne frivillige kan støtte og vejlede nye frivillige.
  • Sikre at alle frivillige føler sig forbundet med gigtsagen.

2. Nye måder at engagere sig

Vi vil blive bedre til at sikre, at man kan engagere sig på forskellige og nye måder i gigtsagen – både kort- og langvarigt.

Vi vil bl.a. arbejde med at:

• Undersøge og udvikle nye måder at inddrage frivillige i foreningens arbejde.
  • Undersøge og udvikle nye måder at organisere det frivillige engagement på – som supplement til det eksisterende.

3. Et alsidigt frivilligt engagement

Gigt rammer alle uanset alder, køn, uddannelse eller hvor i landet, man kommer fra. Denne forskellighed skal kunne ses blandt vores frivillige.

Vi vil bl.a. arbejde med at:

• Forskellige aldre, køn, baggrunde og geografiske områder er repræsenteret blandt vores frivillige.
  • Sikre at vores frivillige har den viden, erfaring og kompetencer, som frivilligopgaven kræver.
  • Arbejde for at vores tilbud er alsidige i forhold til de målgrupper, vi arbejder for.

4. Vi løfter i flok

Når vi arbejder sammen, opnår vi mere end hver for sig. Målet er at samarbejde med dem, der vil være med til løfte gigtsagen (fx patientorganisationer, kommuner og sundhedsvæsen).

Vi vil bl.a. arbejde med at:

• Løbende vurdere relevante partnere i forbindelse med aktiviteter.
  • Opbygge strategiske partnerskaber med andre for at styrke gigtsagen.
  • Deltage i lokale, regionale og nationale råd og netværk.

Vi følger op og evaluerer

Eftersom det frivillige engagement er under konstant udvikling, er det også vigtigt løbende at følge op på, hvordan det frivillige engagement i Gigtforeningen bidrager til vores vision om, at mennesker med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler skal have et bedre liv. Opfølgning og evaluering af de frivillige indsatser er derfor en central del af denne strategi.

Senest opdateret 14.08.2024