Gode råd til pårørende fra parterapeuten

Når den ene i et parforhold bliver ramt af sygdom, påvirker det i høj grad også den, der ikke er syg.
Gigtsygdommen – og alle de udfordringer der følger med  kan belaste jeres relation. Men sådan behøver det ikke at være.

Vi håber, at parterapeutens gode råd kan hjælpe jer, så du og din partner kan værne om og måske endda styrke parforholdet.
Rådene er udviklet i samarbejde med Marlene Dara, der er familie- og parterapeut.

Her får du parterapeutens gode råd

• Det er vigtigt, at du og din partner har en åben dialog omkring sygdommen, og hvad den gør ved jer begge.
    Hvad gør gigten ved jeres relation, og hvad den gør ved jer hver især? Acceptér alle følelser hos hinanden – også de forbudte. Det er helt naturligt at mærke vrede, frustration og irritation når sygdommen fylder. Tag det i opløbet, og tal med hinanden om det.

• Vær tydelig og ærlig omkring det, der er svært. Sig det, I mærker på en nænsom og omsorgsfuld måde. Og hold dig på egen banehalvdel, så din partner ikke føler sig forkert eller afvist. Hvis der er noget, der går dig på, kan det være en god idé at spørge om din partner har overskud til samtalen, inden du starter den.
    Hvis ikke, kan I finde et andet tidspunkt. På den måde kan I undgå, at samtalen løber af sporet, fordi den ene af jer ikke er forberedt eller ikke kan rumme det.

• Husk hinanden på det, I er gode til sammen. Vis kærlighed og omsorg for hinanden, da I begge er påvirket af sygdommen.

• Anerkend, at I har forskellige behov. Det øger kontakten imellem jer, hvis begge parters behov og følelser kan være tilstede. Det er ensomt ikke at føle sig forstået af sin partner. Hvis den ene part overhører egne behov i en længere periode, kan prisen være at man overskrider sine personlige grænser,
    og det kan øge konfliktniveauet. Også selvom det er gjort i en god intention.

• Tag ansvar, når noget uhensigtsmæssigt er sket imellem jer. Konflikter skaber afstand i parforholdet. Reparationer genskaber kontakten, og den har I brug for,
    når en konflikt skal løses.

• Del jeres udfordringer og behov med jeres omgivelser og nære relationer, så de har mulighed for at forstå, hvad I går igennem.
    På den måde kan I få den ekstra støtte, I kan have brug for, og en god snak. Det er ensomt ikke at kunne dele.

• Giv sorgen over, at noget er forandret, plads. Lad det sårbare komme frem og giv hinanden plads og tid til processen.
    Vi sørger på forskellige måder, så hav tålmodighed med hinanden. Noget er muligvis forandret for altid, og det kan have en stor påvirkning på jeres familie og parforhold  og det kræver tilvænning. Men det er samtidig en oplagt mulighed for at finde ud af, hvordan I kan få mere plads til det, som giver energi og glæde.

• Pas på dig selv. Det er vigtigt, at du giver dig selv tid til aktiviteter, som er gode for dig. Det er også vigtigt, at du vedligeholder dine sociale kontakter.
    I det hele taget - brug dit netværk. Når du passer på dig selv, passer du også på dem, du gerne vil passe på.

Senest opdateret 05.07.2024

Du behøver ikke være medlem af Gigtforeningen for at benytte vores tilbud til pårørende, da TrygFonden støtter tiltaget.