Styrket indsats for pårørende – om programmets formål og samarbejdspartnere

Gigtforeningens program 'Styrket indsats for pårørende' skal forbedre livskvaliteten for pårørende til mennesker med gigt, som også kan have brug for støtte og rådgivning.

Nye tilbud til pårørende til mennesker med gigt

Vi længe haft et ønske om at være meget mere for pårørende, og det gør vi nu. Vi har f.eks. oprettet en pårørendelinje, hvor pårørende kan ringe og tale med en af vores rådgivere. Og efter sommerferien kan pårørende komme med i en samtalegruppe, deltage i hospitalsevents eller få en samtalemakker.

Gigtdiagnosen påvirker de pårørendes livskvalitet

Hvert år får 62.000 danskere en gigtdiagnose, og gigt er en af de kroniske sygdomme, som rammer flest mennesker over 65 år. En undersøgelse blandt pårørende til mennesker med gigt fra 2022 viser, at over to tredjedele af alle partnere oplever, at deres livskvalitet er påvirket efter gigtdiagnosen. Pårørende til ældre mennesker med gigt udgør samtidig den største og den mest udsatte gruppe, hvorfor flere af de nye tilbud er målrettet dem, der har mest brug for støtte. Da Gigtforeningen gerne vil være et tilbud til alle pårørende, arbejder vi sideløbende med at udvikle tilbud til alle, der lever med gigt tæt på.

Programmet har til formål at forbedre livskvaliteten for pårørende til mennesker med gigt, da det er en overset målgruppe, som også kan have brug for støtte og rådgivning. TrygFonden støtter programmet med 3.5 millioner kr. i perioden november 2023 til 31. december 2025.

Samarbejdspartnere og brugerinddragelse

Vi samarbejder med en række videnspartnere om at realisere projektet, heriblandt Syddansk Sundhedsinnovation og de reumatologiske afdelinger på Aalborg Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital, Odense Universitetshospital, Rigshospitalet, Holbæk Sygehus og Dansk Gigthospital. Vi har desuden indledt et samarbejde med Sano, Ældre Sagen, VIVE og Danske Patienter, som medvirker i programmets advisory board.

Men vi samarbejder naturligvis også med dem, det hele handler om. Programmet bygger på indsigter og viden fra undersøgelser og eksperter, men de enkelte tilbud bliver udviklet i samråd med pårørende, da det er de pårørende, der har den største og mest værdifulde indsigt i, hvordan det er at leve helt tæt på et menneske med gigt. Derfor har vi nedsat en brugergruppe, som hjælper os med at udvikle relevante tilbud til pårørende. Derfor har vi nedsat et brugerpanel, som består af pårørenderepræsentanter, der hjælper os med at udvikle de rette tilbud til pårørende.

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere om programmet, kan du kontakte Kira Gilling Hansen, der er projektleder for 'Styrket indsats for pårørende' på e-mail KGHansen@Gigtforeningen.dk

Senest opdateret 01.07.2024