Pårørendetelefon – ring til Gigtforeningens rådgivere

Iben fik sårende bemærkninger

• Iben står i haven

Gigt er en af de usynlige sygdomme, som omgivelserne ikke altid forstår. Iben, der har rygsøjlegigt og artrose, fortæller, at hun er blevet mistænkt for at 'fake', fordi hun er glad for at være i sin have og holder den flot.

"De forstår ikke, hvordan jeg kan være så mange timer i min have, når jeg har gigt. Det gør mig ked af det, fordi de tror, jeg 'faker', fortæller Iben.

Det er sårende bemærkninger, som viser, at der fortsat er stor uvidenhed om gigt. Selv nære familiemedlemmer kan finde på at komme med dumme bemærkninger og velmenende 'gode' råd.

Derfor anbefaler vi, at du ringer til en af vores rådgivere i Gigtforeningen, så du kan få hjælp til at tackle klodsede kommentarer – og få professionel rådgivning. Har du spørgsmål om gigt, træning, hjælpemidler og økonomi – eller har du brug for gode råd til at mestre hverdagen som pårørende, kan vi hjælpe dig videre.

Senest opdateret 04.07.2024

Du behøver ikke være medlem af Gigtforeningen for at benytte vores tilbud til pårørende, da TrygFonden støtter tiltaget.