Velkommen til Gigtforeningens online samtalegrupper

Føler du dig indimellem isoleret, frustreret eller overvældet som pårørende? Som pårørende til et menneske med gigt, har du måske oplevet at stå alene med dine tanker og frustrationer – eller følt, at du stod tilbage med en masse uafklarede spørgsmål.
En samtalegruppe kan give dig et fælleskab med andre, der er i samme situation. Det er et fortroligt mødested, hvor det er tilladt at tale om alt. Og møderne bliver ledet af fagprofessionelle frivillige gruppeledere, der har arbejdet med mennesker i mange år.
Her kan du læse, hvordan møderne kommer til at foregå, og hvad du skal gøre for at være med. Men først skal du lige tilmelde dig.

Tilmeld dig her

Du kan tilmelde dig ved at udfylde formularen nedenfor. Efter tilmelding modtager du en bekræftelsesmail, og når vi har en ledig plads til dig, får du en mail med alle de praktiske oplysninger. Det er et gratis tilbud, da det er støttet af TrygFonden.

Det skal du vide

• Skal man være pårørende for at være med i en samtalegruppe?

Ja! Samtalegrupperne er for pårørende til mennesker med gigt. En samtalegruppe er et fortroligt rum for pårørende, hvor det er tilladt at tale om alt. Og det, I taler om, bliver mellem jer.

• Hvordan kommer møderne til at foregå?

Møderne bliver ledet af fagprofessionelle frivillige gruppeledere, der er dygtige til at lede samtaler om meget personlige emner. Vi anbefaler, at du mødes med din gruppe 8 gange i 1½ time. Herefter er det op til dig og din gruppe, om der er stemning for at fortsætte.

• Møderne foregår online

Møderne foregår online, så du kan mødes med pårørende fra hele landet - og ikke skal bruge tid på transport eller dårligt vejr. Det kræver ingen særlige it-programmer at være med. Du skal bare have adgang til en computer eller tablet. Gigtforeningen og din gruppeleder indkalder dig til møderne. Hvis du ikke har prøvet at deltage i møder, som foregår online, kan vi hjælpe dig med at få det til at fungere. Det er heldigvis meget nemt, fordi du ikke skal downloade noget, men bare klikke på det link, vi sender til dig.

• Hvornår går vi i gang?

Vi starter de første samtalegrupper op i september, oktober og november 2024, og så håber vi, at det bliver muligt at starte nye grupper op i 2025. Når vi kan tilbyde dig et gruppeforløb, vil du modtage en mail med praktiske oplysninger. Og så håber vi, at tidsrummet også passer dig. Vi kan desværre ikke love, at vi har en samtalegruppe lige i det tidsrum, der passer dig allerbedst, men du er velkommen til at skrive en mail eller ringe til os, så vi kan undersøge, om der er andre muligheder.

• Hvad nu, hvis jeg bliver forhindret i at deltage i et møde?

Bliver du forhindret i at deltage i et møde, er det vigtigt, at du giver besked til din gruppeleder eller Gigtforeningen. Send gerne en mail i så god tid som muligt. Vi sørger for at din gruppeleder får dit navn og din mailadresse.

Har du spørgsmål?

Du kan altid kontakte os på mail: parorende@Gigtforeningen.dk
Hvis du ombestemmer dig, og alligevel ikke ønsker at være med i en samtalegruppe, er det vigtigt, at du giver besked, så vi kan give pladsen til en anden på ventelisten.

Vi håber, du bliver rigtig glad for din samtalegruppe!

Senest opdateret 05.09.2024

Claus: Jeg kunne godt have brugt en samtalegruppe

Pårørende oplever også udfordringerne ved en gigtsygdom. Det ved Claus, der er kæreste med Iben, alt om. En samtalegruppe kunne have hjulpet ham til at stå stærkere og undgå at føle sig alene. Derfor ser han frem til at deltage i en samtalegruppe efter sommerferien. Vores samtalegrupper er et trygt og fortroligt rum, hvor du kan dele dine tanker og bekymringer.

"Samtalerne giver nyt håb, og de kan se nye handlemuligheder"

Jeanette og Dorthe er gruppeledere for en af vores samtalegrupper for pårørende. Se med i filmen, hvor de fortæller om, hvordan en samtalegruppe kan være et frirum og et fortroligt mødested, hvor pårørende kan dele sine tanker, bekymringer og erfaringer med andre.

Du behøver ikke være medlem af Gigtforeningen for at benytte vores tilbud til pårørende, da TrygFonden støtter tiltaget.