3 måder at få mere overskud i din hverdag

De fleste kender til følelsen af at have for lidt energi til alt det, de gerne vil. Når du har en kronisk sygdom, er dit system og din krop i forvejen på overarbejde – og så bruger du din samlede energi hurtigere. Energiforvaltning handler om, at lære dit nye batteri at kende – her får du konkrete råd til at få energien til at række længere.

Gitte Møller Jensen er ergoterapeut på Sano, og til dagligt hjælper hun mennesker med gigtsygdomme med bedre at mestre deres hverdag. Mange mennesker med gigt kæmper med smerter og træthed, som kan tære på energiniveauet og få hverdagen til at virke uoverskuelig. Gitte underviser i energiforvaltning, som handler om at lære sit eget energiniveau at kende og undgå at overforbruge sig selv.

”Det vigtigste, for at få din energi til at række længere, er at lytte til din krop. Vi mennesker er enormt gode til at ignorere kroppens signaler, for vi skal altså lige nå at få vasket det gulv og lavet det mad. Alternativet til det kunne være, at vi oftere gav os selv et knus og spurgte ”Hvordan ville jeg handle nu, hvis jeg skulle gøre det med mildhed og venlighed over for mig selv?”

Her får du Gittes bedste råd til at få din energi til at række længere i hverdagen ved hjælp af energiforvaltning.

1. Identificer dine symptomer på overforbrug

”Vi har alle sammen et indre energi-batteri. Inden du blev syg, følte du måske, at batteriet kunne holde meget længere, før det løb tør for strøm. Nu, hvor du har fået en sygdom, som du er nødt til at bruge energi på, føler du måske, at batteriet altid kun kan blive ladt halvt op i forhold til før. Mange kommer til at leve som om, at batteriet er samme størrelse, som det altid har været, og så er det, at risikoen for overforbrug opstår.

Symptomerne på overforbrug kan være hovedpine, tinitus, kvalme, eller at du bliver lyd og lysfølsom. Måske bliver din lunte kortere, end du egentlig har lyst til. Det er alt sammen kroppens måde at sige til os på, at vi har brugt mere energi, end vi har til rådighed.”

2. Brug 80%-reglen

”Hvis vi hele tiden tømmer vores batteri fuldstændig og må køre på reserverne, svarer det til at blive ved med at kradse i et sår. Når såret ikke får ro, får det svært ved at hele ordentligt, og det tager længere tid at komme ovenpå igen. Derfor er 80%-reglen enormt vigtig.

Den handler i alt sin enkelthed om at lære at stoppe op i tide. Så når du første gang mærker trykket bag panden, at kvalmen melder sig, eller det piver svagt for ørerne, så stopper du op. Du venter ikke, til symptomerne er uudholdelige, for så er overforbruget allerede sket. Vores kroppe og hjerner er rigtig gode til at fortælle os, hvornår vi skal stoppe op. Men ligeså gode er vi til at ignorere de signaler og fortsætte med at klø på. Prøv at sætte dig for at lytte efter din krop, første gang den siger stop.”

3. Lær din grænse at kende

”Måden, man finder sig egen grænse på, er ved at holde øje med symptomforøgelse. Det bedste er at stoppe, inden symptomerne er uudholdelige. For når først du mærker, at dine smerter, hovedpine, lysfølsomhed og så videre begynder at blive mere intensive, så er du meget tæt på at have opbrugt alt din energi. Det kræver øvelse, og du må prøve dig lidt frem. Men jeg tør næsten garantere, at hvis du kan lære at leve efter 80%-reglen, så vil du opleve, at alle de overforbrugssymptomer, du er så træt af, langsomt bliver færre og færre.”

Senest opdateret 26.06.2024