Hjælper infrarød sauna på min gigt?

I Gigforeningens rådgivning sidder vores eksperter hver dag klar til at svare på alle medlemmernes spørgsmål. Nogle af spørgsmålene udvælger og anonymiserer vi, så alle kan få gavn af de gode råd. Herunder kan du læse reumatolog Henrik Skjødts svar på, om infrarød sauna kan lindre inflammation og forbedre bevægelighed.

Spørgsmål: Jeg har hørt fra en bekendt, som også har gigt, at hun har stor glæde af infrarød sauna og og infrarøde saunatæpper. Derfor vil jeg gerne høre, om du tror, det kan dæmpe inflammationen og give bedre bevægelse. Og er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Svar fra Henrik Skjødt

”En almindelig saunaovn opvarmer luften, som dermed varmer din krop – i modsætning til en infrarød sauna, hvor varmen kommer som stråling, der opvarmer kroppen direkte – uden at opvarme luften omkring. En infrarød sauna har lavere temperatur end en almindelig sauna, og det kan være en fordel for dig, der ikke bryder sig om saunaens fugtige varme.

Der findes ingen lægefaglige beviser for, at infrarød sauna eller saunatæpper har en virkning på specifikke sygdomme eller på nogen måde virker antiinflammatorisk på gigtsygdomme. Der findes heller ingen evidens, der viser, at det – som man nogle gange hører – kan ligestilles med muskeltræning.

Når det kommer til varme eller kuldes indvirkning på ens velbefindende, synes jeg, at man skal lade sig guide af, hvad der føles behageligt og lindrende.”

Publiceret 26.07.2024