Når gigt bliver tredje hjul

Gigt påvirker det intime liv hos mange pårørende. Vores seneste undersøgelse viser, at 40 procent oplever en negativ indvirkning på parforhold og sexliv.

At være pårørende til en partner eller ægtefælle med gigt kan være en stor udfordring.

Gigtforeningens nye behovsundersøgelse fra 2024 viser, at 40 procent af de adspurgte pårørende mærker, at gigten påvirker deres intime liv negativt. Dette gælder både for deres parforhold og sexliv.

For gigt kan ændre dynamikken i et forhold, og det kan ofte føre til frustration og afstand.

Måske oplever du som pårørende, at det er svært at håndtere de fysiske og følelsesmæssige ændringer, som gigten medfører. Smerten og trætheden, som ofte følger med gigten, kan reducere den berørte persons lyst og evne til at deltage i intime aktiviteter, hvilket naturligvis påvirker begge parter.

Nyt univers til pårørende

Det er ikke usædvanligt, at parforholdet kommer under pres, når en af parterne får en kronisk sygdom.

En af de største udfordringer for pårørende er at finde en balance mellem at være omsorgsperson og partner.

Det kræver åben kommunikation og samarbejde, lyder det fra ægteparret Lone og Michael Kjær. Deres historie om Michael, der har leddegigt, er en del af Gigtforeningens nye univers til pårørende.

Vores univers byder bl.a. på film og artikler, der giver dig et meget ærligt og personligt indblik i, hvordan gigt kan påvirke parforholdet.

Publiceret 05.07.2024