Skriv, vind penge og kom til kongres i Barcelona

Barcelona skyline

Skrivekonkurrence om livet med børnegigt

Den europæiske gigtorganisation, EULAR, afholder hvert år en essaykonkurrence, hvor vinderne modtager pengepræmier for deres personlige historie om livet med gigt. Prisen kaldes Edgar Stene-prisen.
I 2025 er emnet for essaykonkurrencen børn med gigt og hvordan det har oplevet barndommen og overgangen til gigtafdelingen for voksne.
Den originale engelske titel lyder: Growing up with an RMD – learning, transitioning from paediatrics and the impacts on childhood and the family.

Du kan f.eks. komme ind på følgende emner i dit essay:

• Hvordan påvirkede din gigt din barndom?
  • Hvad betød det for dine relationer og familie?
  • Hvordan blev din skolegang, uddannelse og arbejdsliv påvirket?
  • Hvordan oplevede du overgangen fra børne- til voksenreumatologisk afdeling?
  • Hvad var mest udfordrende for dig?
  • Hvad er de største udfordringer for familier med et barn med børnegigt?
  • Hvordan reagerede andre på, at du havde børnegigt?
  • Hvordan kan sundhedsvæsenet støtte børn med gigt og deres familier bedre?
  • Hvordan sikrer politikere lige muligheder for børn med kroniske sygdomme?

Vind kontante pengepræmier og deltagelse på gigtkongressen

Der er kontante pengepræmier på 1.000, 700 eller 300 euro til forfatterne af de tre bedste europæiske essays. Førstepræmien på 1.000 euro vil blive overrakt ved den store EULAR-kongres, der afholdes i Barcelona den 11.–14. juni 2025. Vinderen får – ud over pengepræmien – en tur til Barcelona inkl. transport, hotel, deltagelse på kongressen og festmiddag.

Sådan deltager du

For at deltage skal du have haft gigt siden barndommen eller være forælder til et barn med gigt, være fyldt 18 år, og dit essay skal handle om temaet.

• Du skal indsende dit essay på dansk og som Word-fil.
  • Dit essay må maks. fylde to A4-sider, skrifttype Arial, størrelse 12.
  • Du skal indsende filen til Gigtforeningen på pris@gigtforeningen.dk. Kun Word-filer accepteres.
  • Husk at medsende navn og telefonnummer.
  • Gigtforeningen skal modtage dit essay senest den 15. december 2024.

Hvis dit essay bedømmes som det bedste danske bidrag, vil du deltage i den internationale konkurrence. Her oversættes dit essay til engelsk af professionelle, hvorefter repræsentanter fra EULAR kårer de tre internationale vindere.

Publiceret 08.08.2024