Mød en frivillig: Jette – frivillig og formand i kreds

Mød Jette, der fortæller om, hvordan det er at være frivillig og en del af et fællesskab, hvor man forstår og genkender hinandens daglige udfordringer, når man lever med en usynlig sygdom som gigt.

"Det handler om noget så enkelt som at gøre noget godt"

For Jette Rosenberg, der er folkepensionist og formand for Gigtforeningens Sydsjælland-Møn-kreds, var det lidt af et tilfælde at blive frivillig i Gigtforeningen. Nysgerrighed og lysten til at være en del af et fællesskab fik Jette til at opsøge den nyopstartede lokalgruppe i Vordingborg. Og hurtigt blev nysgerrigheden til et stort ønsket om at hjælpe og gøre livet bedre for andre med gigt.

Daglige smerter og begrænsninger har været en fast del af Jettes hverdag siden, hun fik konstateret artrose (slidgigt) i hofter og ryg tilbage i 2001. Med næb og kløer kæmpede hun dengang for at fastholde sit arbejde som sygehjælper, men kroppen sagde fra. I dag er Jette glad for at kunne engagere sig som frivillig.

"Som frivillig har jeg igen fået indhold i min egen tilværelse og får udvidet min horisont. På en eller anden måde er jeg blevet et gladere menneske," fortæller Jette.

Noget der gav særlig mening for Jette, da hun begyndte som frivillig var at blive en del af et fællesskab, hvor man forstår og genkender hinandens daglige udfordringer, når man lever med en usynlig sygdom som gigt. Og netop følelsen af ikke at stå alene med sine udfordringer mener Jette bør deles med alle, der kan få samme gavn af fællesskabet.

"Når jeg er med til arrangementerne, kan jeg se og høre på deltagerne, at det nytter noget. Det gør faktisk en forskel, at jeg sammen med andre har brugt tid på at invitere foredragsholder, booke lokale og sørge for te og kaffe. Det handler om noget så enkelt som at gøre noget godt – ikke kun til gavn for mig selv og mit eget helbred, men i lige så høj grad til gavn for andre, der ikke har kræfterne. Derfor er jeg frivillig," fastslår Jette.

Overvejer du at blive frivillig?

Vil du også være med til at gøre en forskel for mennesker med gigt? Så meld dig som frivillig her:

Bliv frivillig – kontakt en frivillig nær dig

Senest opdateret 04.05.2023