Omega-3 og fiskeolie – tjek indholdet af omega-3-fedtsyrer EPA og DHA i din fisk

Her kan du med Gigtforeningens Omega-3-beregner tjekke indholdet af omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA i forskellige fisk og skaldyr. EPA og DHA er omega-3-fedtsyrer, der muligvis kan have en positiv virkning på inflammation ved gigt.

Du får tanket op på omega-3-fedtsyrer, når du spiser fisk og skaldyr. Men hvor meget omega-3 er der i de forskellige arter? Og hvor mange fiskeoliekapsler svarer det til? Det kan du selv tjekke i Gigtforeningens Omega-3-beregner.

• Sådan tjekker du omega-3 i din fisk

Vælg en fisk på listen i vores Omega-3-beregner og indtast, hvor mange gram du vil spise (indtast hele gram). Hvis den fiskeart, du står med, mangler på listen, kan du vælge en, der minder om den i stedet for.

Omega-3-beregneren kan også vise dig, hvor mange fiskeoliekapsler, indholdet af EPA og DHA i forskellige fisk svarer til. Beregningen er lavet på en fiskeoliekapsel med 500 mg EPA og DHA. Det svarer til en fiskeoliekapsel med et højt indhold. Hvis du ønsker at lave beregningen på kapsler med et andet indhold af EPA og DHA, behøver du bare indtaste en anden værdi i det nederste felt.

• Derfor skal vi spise fisk og skaldyr

Fisk og skaldyr er hovedkilden til de langkædede omega-3–fedtsyrer, docosa-hexaensyre (DHA) og eikosa-pentaensyre (EPA). De findes især i fede fisk som sild, makrel og laks.

Ud over omega-3 indeholder de forskellige fisk gode proteiner og vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod og selen, der kun findes lidt af i andre fødevarer. EPA og DHA fra fisk kan sandsynligvis have positiv betydning på inflammation ved gigt. Fisk på menuen reducerer også din risiko for at få hjerte-kar-sygdomme, som er forhøjet ved gigtsygdomme som lupus, leddegigt m.fl.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 350 gram fisk om ugen, heraf 200 gram fede fisk. Alle former for fisk og skaldyr tæller med.

Find nemme opskrifter med fisk

Kost til din diagnose - sådan skal du spise

• Omega-3 som kosttilskud – fiskeoliekapsler

Omega-3-fedtsyerne EPA og DHA kan du også få ved at spise fiskeolie som kosttilskud. Indholdet af EPA og DHA i kosttilskud varierer, og der kan være stor forskel på, hvor mange fiskeoliekapsler du skal spise, for at det svarer til indholdet af eksempelvis en laksebøf. Et kosttilskud med 1000 milligram fiskeolie kan f.eks. bestå af 500 milligram EPA og DHA og 500 milligram andre fedtsyrer.

• Kilde til data i Omega-3 beregneren

Den samlede mængde EPA og DHA i de forskellige fisk og skaldyr er baseret på fødevaredata (frida.fooddata.dk), version 4, 2019, Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet , der i høj grad opgiver mængder af EPA og DHA målt i rå fisk og skaldyr, hvilket derfor også er udgangspunktet i Omega-3-beregneren.

Senest opdateret 15.06.2023

Omega-3-beregner

gram Indtast fisk/skaldyr i hele gram skal udfyldes
mg/kapsel