Mød andre – kom med i Gigtforeningens fællesskaber

Hver 8. dansker lider af gigt. Det betyder, at gigt er en af de mest udbredte kroniske sygdomme herhjemme. Alligevel er der mange, der føler sig alene, fordi det kan være svært at snakke om smerter og gener.

Den usynlige smerte

Smerter kan være svære at navigere i fordi ingen kan se, at de er der. Man kan ikke se på en scanning, om en fod gør ondt, ligesom det kan være svært at se på andre mennesker, om de har smerter. Netop det, at smerterne ikke kan ses, kan gøre det svært for dine nærmeste at forstå og forholde sig til hvordan du har det, hvis du ikke åbner op og fortæller om det, og er ærlig omkring dine begrænsninger.

Bliv ved med at være social

Mange oplever en manglende lyst til sociale aktiviteter, når de har smerter. Det betyder, at de melder fra til sociale arrangementer og i det hele taget trækker sig længere og længere ind i sig selv, fordi det kan være så svært at navigere i smerterne og hvad man kan og ikke kan, når man er ude blandt andre mennesker.

Undersøgelser peger dog på, at det sociale samvær er enormt vigtigt for både din livsglæde, din livskvalitet og dit mentale helbred. Faktisk kan det sociale samvær være med til at få smerterne til at fylde mindre i dine tanker. Derfor er det vigtigt, at du prøver at holde fast i dine aftaler og dine sociale relationer, selvom du har ondt, i det omfang, som det er muligt. I sidste ende kan de være det, der får smerterne til at fylde mindre i din hverdag.

Fortæl, hvordan du har det

Det kan være en god idé at gøre dine omgivelser opmærksomme på, hvordan du har det og sige det højt, når du f.eks. har smerter eller føler dig udmattet. Sig for eksempel "Jeg ved godt, at man ikke kan se, at jeg har ondt. Men jeg har faktisk en del smerter, og jeg er rigtig træt." Så lader du dem vide, at de ikke automatisk kan regne med, at du er rask, selvom de ikke kan se din sygdom.

Se film om veninderne Karla og Ninett

Ninett er bedste veninde med Karla, der har rygsøjlegigt. Her fortæller de om deres relation i forhold til Karlas gigtsygdom.

Mød andre i Gigtforeningens sociale netværk

I Gigtforeningen har vi flere sociale tilbud, som du gratis kan deltage i. Her kan du finde alt fra madklubber og gå-klubber til træningsfællesskaber og samtalemakkere, hvor du kan møde andre, som også har gigt og smerter tæt inde på livet.

Senest opdateret 28.08.2023