Ekstrem træthed (fatigue) – svar fra Gigtforeningens sygeplejerske

Her kan du læse de mest hyppige svar om fatigue (ekstrem træthed), som Gigtforeningens sygeplejerske giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Hvad er fatigue?

Mange mennesker med gigt oplever i peroder eller konstant en udmattende og ekstrem træthed, som kaldes fatigue. Det er ikke almindelig træthed, som du kan sove dig fra, men en følelse af total udmattelse, som mange beskriver som særdeles belastende.

Læs mere om fatigue, og hvordan du kan tackle det

Fatigue er usynlig og kan være svær at forklare dine omgivelser. Mange forveksler tilstanden med almindelig træthed – og vi kan jo alle være trætte i perioder, når vi mangler søvn eller har presset os selv for hårdt.

Årsagen til ekstrem træthed – fatigue hos mennesker med gigt er muligvis, at gigtsygdommen udsætter din krop for ”stress”, fordi den er på konstant overarbejde for at bekæmpe betændelsestilstanden i leddene. Men fatigue er ikke nødvendigvis afhængig af, om der er aktivitet i din gigtsygdom, og også mennesker med ikke-inflammatoriske gigtsygdomme som f.eks. slidgigt kan have fatigue.

Smerter kan også være årsagen til trætheden. Smerterne optager en stor del af din opmærksomhed og stiller store krav til din psyke. Du havner nemt i en ”ond spiral”, da smerter øger trætheden – og trætheden øger oplevelsen af smerter.

• Hvordan tackler jeg fatigue?

Der findes ingen medicin mod ekstrem træthed – fatigue. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvad du selv kan gøre for, at trætheden ikke fylder for meget.

Her er nogle forslag:

• Tal med dine nærmeste om din fatigue, så de forstår, at der ikke er tale om almindelig træthed. Det kan rydde eventuelle misforståelser af vejen og give dig den anerkendelse af din situation, som du har brug for.
    • Prioriter og planlæg din hverdag, så du har overskud til det, der er vigtigst for dig. Husk også at hvile dig, før du er helt udmattet. Del arbejdsopgaverne op og hold pauser– i stedet for at knokle igennem – og falde helt sammen, når du er færdig.
    • Vær fysisk aktiv – selvom du oplever denne ekstreme træthed, og det kan virke uoverskueligt. De dage, hvor energien er helt i bund, kan du nøjes med at gå en lille tur – har du flere kræfter dagen efter, kan du skrue op for aktivitetsniveauet f.eks. med en cykeltur.
Senest opdateret 20.03.2024