Aflastning af led ved gigtsygdom

Her kan du læse de mest hyppige svar om aflastning af led, som Gigtforeningens rådgivning giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Aflastning af dine hænder

Når du har artrose i dine fingre, er det vigtigt at du i det daglige er opmærksom på, hvordan du bruger dine hænder, så du ikke overbelaster de enkelte, små led. Overordnet kan du være opmærksom på følgende:

• Fordel belastningen over flere led, altså over så stort et område af hånden som muligt.
    • Husk at holde pauser, så musklerne kan få tilført ny energi.
    • Brug dine led i midterstilling, altså hverken helt bøjet eller helt strakt.

Læs mere om principperne for ledaflastning

• Artrose i tommelens rodled

Har du artrose i tommelens rodled, oplever du sikkert forværring af dine smerter, når du griber fat om og rundt om forskellige genstande. I dine daglige aktiviteter kan du overveje, om du kan holde fast på en anden måde end du plejer og generelt tænke principperne for ledaflastning ind.

Når du cykler, kan du prøve at flytte tommelfingeren op, så den ligger langs hånden. Det samme kan du gøre, når du kører bil og holder på rattet, når du holder om støvsugerrøret og så videre. Prøv dig frem.

• Fordel byrden ligeligt

Når du har rygsmerter og/eller har haft et sammenfald i ryggen, skal du være opmærksom på, hvordan du bruger din krop. Særligt skal du undgå at belaste din ryg mens du drejer i overkroppen. Skal du løfte noget, så stil dig lige over for genstanden, gå ned i knæene og løft lige op. Sørg for, at holde genstanden tæt på kroppen. Derudover er det vigtigt, at du fordeler indkøb og lignende ligeligt i to poser, så al vægten ikke er i den ene side.

Senest opdateret 25.04.2023