Mød andre og bliv en del af et fællesskab

Når du bliver ramt af en kronisk sygdom som gigt, kan du opleve at få det svært og føle dig alene. Her kan det være en stor og vigtig støtte at blive en del af et fælleskab, hvor du møder mennesker, som står i samme situation.

Usynlig sygdom – en fordel eller ulempe?

Det er langt fra altid, andre kan se din gigt, dine smerter og de ting, sygdommen forhindrer dig i. For andre ser du måske rask ud. Det er en situation, du deler med rigtig mange mennesker med gigt – og mennesker med andre sygdomme, der ikke kan ses udenpå.

Det kan både være en gave og en forbandelse at sygdommen er usynlig.

På den ene side kan det gøre det nemmere for dig at glemme sygdommen lidt. Når dine omgivelser ikke ser dig som syg, kan det være lettere at fastholde et "normalt liv", hvor sygdommen ikke fylder for meget.

Omvendt kan det give en følelse af ensomhed og ikke at "blive set", når du har behov for, at dine omgivelser forstår, hvor svært det også kan være at leve med smerter, træthed, bekymringer og uvished. Det kan også gøre, at dine omgivelser ikke er opmærksomme på dine behov.

Hvis du føler dig alene med din sygdom og mangler andre at tale med, kan du bl.a. blive en del af Gigtforeningens fælleskab Gå med os.

Fortæl, hvordan du har det

Det kan være en god idé at gøre dine omgivelser opmærksomme på, hvordan du har det og sige det højt, når du f.eks. har smerter eller føler dig udmattet. Fortæl dem: "Jeg ved godt, at man ikke kan se, jeg har ondt. Men jeg har faktisk en del smerter, og jeg er rigtig træt." Så vil du lade dine omgivelser vide, at de ikke automatisk kan regne med, at du er rask, selvom de ikke kan se din sygdom.

Gigtforeningens fællesskaber

Læs mere om Gigtforeningens fællesskaber, som hjælper dig videre og gør dig klogere på din sygdom:

Senest opdateret 24.04.2024