Smertehåndtering – sådan tackler du dine smerter

At leve med smerter og gigt kan give mange bekymringer og tanker. Få viden og gode råd til hvordan du kan håndtere dine smerter, når du har gigt.

Gode råd om smerter og gigt

Kroniske smerter kan give mindre overskud og gøre det sværere at huske ting. Det påvirker også andre psykologiske aspekter. Se liveudsendelse, hvor Gigtforeningens eksperter fortæller hvad de ved om kroniske smerter, svarer på spørgsmål og hvordan du tackler smerter.

Få hjælp til at tackle dine smerter

Hvis du har kroniske smerter, kan du få hjælp af fagfolk til at lære at leve med dem. Du kan også have gavn af at møde andre, der er i samme situation.

Hvis din egen læge vurderer, at dine smerter kræver tværfaglig behandling, kan du blive henvist til en offentlig smerteklinik. Hvis der er mere end fire ugers ventetid, har du ret til behandling på en privat, tværfaglig smerteklinik, som har en aftale med Danske Regioner under det udvidede frie sygehusvalg.

Find smertecentre og ventetider på Venteinfo

Lær at leve med kronisk sygdom

Mange kommuner tilbyder kurset "Lær at leve med kronisk sygdom". Her lærer du bl.a. om smertehåndtering og får viden om, hvad du selv kan gøre.

Læs mere om kursus til dig med kronisk sygdom og smerter

Kontakt Gigtforeningens personlige rådgivning

Har du brug for at tale med nogen om din situation? Eller har du spørgsmål om dine muligheder - f.eks. i forhold til job, behandling eller andet? Så er du velkommen til at kontakte Gigtforeningens professionelle rådgivning. Du kan både ringe og skrive til os.

Kontakt Gigtforeningens rådgivning

Senest opdateret 14.06.2023

Alternativ smertelindring

Gigtforeningens sygeplejerske Nanna gennemgår i liveudsendelsen en række alternative måder at lindre smerter på. Bliv bl.a. klogere på mindfulness, akupunktur og vægttab som måder til at lindre din smerte på.

Gå dine smerter i møde med mindfulness

Mindfulness meditation er et godt redskab til muskelspændinger og smerter. Meditationen kan både påvirke din smerteoplevelse, og generelt give dig en større ro og balance. Mindfulness kan tilbyde en anden måde at være i livet med smerter på – en mulighed for at bevæge sig fra at skulle holde smerterne ud eller overleve smerterne – til at være med smerterne og leve med dem. Du går smerterne i møde i stedet for at bekrige dem.

Kom i gang med mindfulness meditation
silhuet ved vandet