Smerter ved gigtsygdom – svar fra Gigtforeningens sygeplejerske

Her kan du læse de mest hyppige svar om smerter, som Gigtforeningens sygeplejerske giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Hvad er kroniske smerter?

Smerter er fællesnævneren for de allerfleste gigtsygdomme. Man siger, at smerterne er kroniske, hvis de har stået på i mere end tre til seks måneder. Omkring hver 5. voksne dansker lever med kroniske smerter, og den hyppigste årsag er sygdomme i led, ryg og muskler.

Kroniske smerter er mere komplekse end den akutte smerte, du oplever, når du f.eks. stikker dig på en nål eller får en finger i klemme. Samtidig er kroniske smerter usynlige. Takket være nye, effektive behandlingsmuligheder vil de færreste, der får en gigtsygdom i dag, få de synlige skader, som fulgte med for bare få årtier siden. Det er naturligvis positivt, men det betyder også, at dine omgivelser ikke kan se på dig, at du har ondt, og det kan være en stor udfordring i sig selv.

• Behandling af kroniske smerter

Smertestillende medicin

Der findes mange forskellige smertelindrende lægemidler – tal med din læge om, hvilken type, der kan være relevant for dig. Fortæl, hvis du har flere sygdomme og hvilken medicin, du i øvrigt tager. Og spørg, hvis der er noget, du er i tvivl om, eller som du ønsker at få uddybet. Det er også vigtigt, at du følger lægens vejledning og bruger medicinen efter hensigten.

Læs mere om smertestillende lægemidler ved gigt

Tværfaglig smertebehandling på en smerteklinik

Hvis din egen læge vurderer, at dine smerter kræver tværfaglig behandling, kan du blive henvist til en offentlig smerteklinik. Hvis der er mere end fire ugers ventetid, har du ret til behandling på en privat smerteklinik, som har en aftale med Danske Regioner under det udvidede frie sygehusvalg.

Se en oversigt over de offentlige smerteklinikker i Danmark

• Hvad kan du selv gøre?

Træning

I mange tilfælde kan den rigtige træning lindre dine smerter ligeså effektivt som smertestillende medicin – og de stærke muskler, du efterhånden opbygger, når du træner regelmæssigt, styrker og støtter svage led. Der findes ikke én rigtig motionsform eller én rigtig måde at træne på. Det gælder først og fremmest om, at du vælger en motionsform, som du kan holde til – og som du har lyst til.

Få inspiration og gode råd om bevægelse og træning

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation er en metode, der i de senere år har vundet indpas til behandling af blandt andet kroniske smerter. På Gigtforeningens rehabiliteringscentre, Sano, har vi gode erfaringer med metoden. Den fjerner ikke smerterne, men hjælper rigtig mange til en væsentligt bedre livskvalitet, hvor smerterne ikke fylder så meget i hverdagen. Du kan finde kurser i mindfulness meditation på nettet eller via aftenskolerne.

Læs mere om mindfulness meditation

• Tai Chi og Qi Gong som smertelindrende træningsform

Både Tai Chi og Qi Gong er gamle kinesiske træningsformer, der kombinerer fuld kropstræning med mental balance.

Undersøgelser viser, at træningsbelastningen er høj nok til at give konditionsforbedring og at patienter med artrose havde betydelig effekt af Tai Chi både fysisk og mentalt. Desuden har Tai Chi vist sig at være effektiv til at dæmpe fibromyalgipatienters smerter.

Der er ingen pludselige bevægelser i Tai Chi og Qi Gong og øvelserne udføres stående. De flydende bevægelser i langsomt tempo smidiggør og styrker kroppen, bedrer balancen og dæmper smerterne.

Du kan læse mere på den norske hjemmeside NAFKAM, som står for Nationalt forskningscenter indenfor komplementær og alternativ medicin.

Tai Chi og Qi Gong udbydes på aftenskoler, fitnesscentre og hos private udbydere.

• Vejrtrækningsøvelser kan dæmpe smerter

Flere og flere undersøgelser viser, at måden vi trækker vejret på, kan have en betydning i fht. at dæmpe smerter, virke betændelsesdæmpende og øge ens velbefindende. Læs mere om den nyeste forskning og om simple vejrtrækningsøvelser.

Senest opdateret 12.06.2023