Parforhold – når den ene får en kronisk sygdom

Når den ene i et parforhold bliver ramt af sygdom, kan det ikke undgå at påvirke relationen. Selvom behandlingsmulighederne for de fleste gigtsygdomme er gode, er en kronisk sygdom et nyt vilkår, som I skal forholde jer til. Både som par og hver især.

Det stiller nye krav til dig, som er blevet ramt af sygdom, men også til din partner. Jo bedre I er til at tale sammen og lytte til hinanden, jo bedre er jeres muligheder for at komme videre på en god og konstruktiv måde.

Nanna Bacci Hartz, sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning, giver jer her nogle gode, konkrete råd til, hvordan I kan håndtere den nye virkelighed og de udfordringer, der kan opstå i jeres parforhold, når den ene får en gigtdiagnose.

Par som taler - gigt

• Vi reagerer forskelligt på kriser

Det er meget forskelligt, hvordan vi reagerer på kriser. Nogle forholder sig afventende og tager problemerne efterhånden, som de opstår, mens andre med det samme forestiller sig det værst tænkelige. Nogle lukker sig om sig selv, andre er mere åbne om de svære følelser og bekymringer, der melder sig. Og nogle er bange for at blive forladt.

Der er også alt det praktiske. Måske bliver du irriteret over, at din partner ikke af sig selv fornemmer, hvordan du har det. Måske tager han sig ikke automatisk af de ting, du ikke magter, og du føler dig overset. Det kan også være, hun tager opgaver ud af dine hænder, som du egentlig sagtens kan klare, og du føler dig umyndiggjort. Begge dele er frustrerende for jer begge to.

Derfor er det nødvendigt, at I taler sammen, og fortæller hinanden, hvordan I har det, og hvad I har brug for. Det kan du nemlig ikke forlange, at din partner kan gætte, medmindre du siger det højt, og det samme gælder din partner.

• Sæt samtalerne i system

Netop sådan en ting som at få talt sammen lyder så enkelt. Men det kan faktisk godt være svært at få det gjort. Derfor er det en god idé at sætte det i system, så I f.eks. en gang om ugen fast afsætter tid til det. Det er vigtigt, at I prioriterer det og overholder aftalen, præcis som I gør med badmintonmakkeren, læseklubben, lægen og hvad I ellers har af faste aftaler i løbet af ugen.

• Gå en tur sammen

Hvis I synes, det er lidt akavet at sidde over for hinanden under sådan en samtale, også selvom I har kendt hinanden i mange år, så prøv at gå en tur i stedet. Sæt jer på en bænk undervejs, hvis I har brug for det. Det letter situationen, så den ikke føles så kunstig.

• Tal, lyt – og bliv på din egen banehalvdel

Når I taler sammen, så prøv at være åbne og lyttende. Stol på, at I begge gerne vil gøre jeres bedste, og lad hinanden tale ud. Stil spørgsmål til det, du ikke forstår på en nysgerrig og ikke-bebrejdende måde.

Det sker i de fleste parforhold, at vi kommer til at tillægge vores partner negative motiver, når vi ikke får opfyldt de behov, som vi selv synes, hun eller han burde kunne gætte. Vi begiver os med andre ord ind på vores partners banehalvdel.

Bliv på din egen – og prøv i stedet at fortælle, hvordan du har det, og hvad du har brug for fra din partner. På en ærlig, anerkendende og ikke bebrejdende måde. Du får mere ud af at række ud og bede om hjælp, når du har brug for det i stedet for at vente forgæves på, at din partner selv gætter dine behov.

• Pas på kærligheden

Sygdom kan let komme til at fylde det hele, især hvis du lige har fået en gigtdiagnose, der har vendt op og ned på tilværelsen både følelsesmæssigt og i forhold til det praktiske. Men I er stadig et par, som har en kærlighedsrelation, der skal passes på. Så husk at minde hinanden om, at I stadig holder af hinanden. Sig det højt og vis det.

Sørg for at gøre ting sammen, bare jer to. Hvis I har børn, så få dem passet engang imellem. Gå i biografen, tag på restaurant eller book et weekendophold. Eller bliv hjemme i sofaen, lav popcorn og se en film sammen. Jeres parforhold handler ikke kun om sygdom, det handler om jer to.

• Parterapi – sammen eller hver for sig

Rigtig mange par har gavn af at tage nogle samtaler med en parterapeut. De fleste går sammen, men det kan også være, det kun er den ene af jer, der har mod på det. Eller at I foretrækker at gå hver for sig.

Lige meget, hvilken mulighed der passer bedst til jer, kan det hjælpe jer til at ændre de mønstre, I måske sidder fast i og give jer nogle redskaber, så I kommer tilbage på sporet – og videre.

• Syv gode råd
    • Sæt tid af til at tale sammen. Sæt det i system, så I får det gjort
    • Vær anerkendende og lyttende, når I har jeres samtaler. Og bliv på din egen banehalvdel
    • Vær tydelig og ærlig. Din partner kan ikke gætte dine behov, hvis ikke du siger dem højt
    • Stol på, at I begge ønsker – og prøver – at gøre jeres bedste
    • Pas godt på kærligheden. Vis, at I holder af hinanden, og sig det højt
    • Sørg for kærestetid, hvor I gør ting sammen, som ikke handler om sygdommen
    • Tal med en parterapeut, hvis I føler jer låst fast
Senest opdateret 03.11.2023

Få råd, viden og støt forskning i gigt

Få vejledning fra vores rådgivningsteam, der sidder klar til at hjælpe dig med råd om bl.a. dit parforhold, din nye livssituation med gigt og dine relationer. Derudover støtter du forskning i gigt, så vi kan give vores medlemmer den nyeste viden.

Dit bidrag