15 gode råd om lindring af smerter – sådan tackler du smerterne ved gigt

Hvis du lever med en gigtsygdom, skal du formentlig i perioder eller måske dagligt forholde dig til smerter. Det kan være meget belastende og påvirke dig både fysisk, psykisk og socialt. Der er meget, du selv kan gøre for at tackle dine smerter, så de ikke kommer til at styre dit liv.

Her får du 15 gode råd fra Gigtforeningens rådgivning.

• 1. Se i øjnene, at du lige nu har smerter

Se i øjnene, at du lige nu har smerter med en uvis udløbsdato – først når du accepterer smerterne, kan du tage dem med dig på bedste vis. Bevar håbet for at fremme livskvaliteten.

• 2. Opstil konkrete målsætninger

Opstil konkrete målsætninger i forhold til dit arbejde, din fritid og samvær med mennesker, der giver dig energi og glæde. Det giver dig en oplevelse af at få noget ud af dagen. Undgå ”alt eller intet” – giv dig selv hellere mulighed for lidt aktivitet end ingen – eller for meget.

Læs mere om vigtigheden af at ’deltage i livet’ trods smerter

• 3. Bliv vred på din smerte

Bliv vred på din smerte, når den er ved at vokse dig over hovedet. Det kan hjælpe til, at smerten ikke kommer til at styre dit liv.

• 4. Øv dig i at give slip på følelser

Øv dig i at give slip på følelser som bekymring, angst, vrede. Prøv f.eks. mindfulness meditation og vejrtrækningsøvelser, der kan være med til at lette dine smerter og hjælpe dig med at sove bedre.

Kom i gang med mindfulness meditation

Prøv vejrtrækningsøvelser

• 5. Tag smertestillende medicin fast på klokkeslæt

Tag smertestillende medicin fast på klokkeslæt. Lav kun gradvise ændringer i mængden. Det sikrer den bedste virkning af medicinen og giver stabilitet og ro i hverdagen. Hvis du anvender morfin eller morfin-lignende stoffer som f.eks. tramadol, bør du tale med din læge, om det evt. kunne være en mulighed at trappe ud af det. For det viser sig ofte at have en gavnlig effekt på kroniske smerter ikke at anvende disse præparater i længere tid.

Læs mere om smertestillende medicin

• 6. Bevægelse er godt for dig

Bevægelse er godt for dig – både for din psykiske og fysiske sundhed. Så vær opmærksom på at få rørt din krop og kom i bedst mulig form, f.eks. gennem yoga eller varmtvandsundervisning.

Varmtvandsundervisning er skånsom og derfor godt for dig med smerter i led, ryg og muskler. Yoga er godt, hvis du har stive og stramme muskler. Det giver dig styrke til at overkomme din smerte. Motion frigiver stoffer i hjernen, der virker smertestillende og er med til at booste dit humør.

Få flere gode råd om smerter og motion

• 7. Lær at slappe af

Lær at slappe af og brug afspændingsøvelser regelmæssigt – for at give slip på smerten.

Kom godt i gang med afspænding

• 8. Sørg for at være beskæftiget

Sørg for at være beskæftiget. Det kan hjælpe, så smerten ikke tager overhånd. Så du fokuserer på livet frem for på smerten. Sørg for god kontakt med din krop og dens behov. Det kan du blandt andet gøre gennem afspændingsøvelser, massage, motion og andre aktiviteter, hvor kroppen er i fokus.

• 9. Lær at tidsbegrænse gøremål

Lær at tidsbegrænse gøremål og veksle mellem forskellige aktiviteter. Hold gerne pauser. På den måde undgår du overbelastning, der giver spændinger og smerter. Del f.eks. rengøring og græsslåning op over flere dage.

• 10. Kommuniker dine behov

Kommuniker dine behov, særligt hvis det ikke er synligt for andre, at du f.eks. er træt eller har smerter. Så hjælper du andre til at kunne hjælpe dig. Få familie og venner til at støtte dig i dine muligheder og handlinger. Det vil give dig styrke til det, du kan. Lær at bede om og tage imod den hjælp, som begrænsningerne kalder på.

• 11. Hold fast i venskaber og fællesskab

Hold fast i venskaber og fællesskab – selvom det umiddelbart er nemmest at melde fra og blive hjemme. Selvom du ikke synes, du magter socialt samvær, så prøv alligevel. Smerterne træder nemlig lidt i baggrunden, når man er sammen med andre. Det er en god idé at ridse op for den, du er sammen med, at du rigtig gerne vil relationen, men at du måske ikke kan være sammen med dem så længe ad gangen.

Læs mere om betydningen af venskaber og fællesskab

• 12. Del dine erfaringer med andre

Del dine erfaringer med andre, der har smerteproblemer. Det hjælper både dig og andre. Du kan bl.a. møde andre med gigt i Gigtforeningens forskellige fællesskaber.

Gå med os, Samtalemakkere, Naturtræning, Madklubber, diagnosenetværk, lokale arrangementer

• 13. Vær åben i kontakten med din læge

Vær åben i kontakten med din læge. Det giver lægen de bedste betingelser for at give dig den rigtige behandling. Tal evt. med din læge om muligheden for at blive henvist til en tværfaglig smerteklinik, samtaler hos en psykolog eller et ophold på Gigtforeningens behandlingscenter Sano.

• 14. Få kigget på andre dele af dit liv

Få kigget på andre dele af dit liv. Måske har du andre udfordringer som arbejdsløshed, langtidssygemeldinger, overvægt eller andre følge- og livsstilssygdomme, som medicin alene ikke kan løse. Overvægt: Hvis du vejer for meget, kan selv et mindre vægttab reducere dine smerter. Helt konkret viser undersøgelser, at – hvis man er overvægtig – så vil et vægttab på 10 procent give en oplevelse af 30 procent færre smerter.

• 15. Kroniske smerter kan presse mennesker

Kroniske smerter kan presse mennesker ud i dyb krise, frustration og magtesløshed. Det er aldrig løsningen at begå selvmord. Ring til din egen læge eller Livslinien på tlf. 70 20 12 01, hvis du har tanker om at livet ikke længere er værd at leve.

Senest opdateret 20.03.2024

Se liveudsendelse om alternativ smertelindring

Gigtforeningens sygeplejerske Nanna gennemgår i videoen en række alternative måder at lindre smerter på. Bliv bl.a. klogere på mindfulness, akupunktur og vægttab som smertelindring.